تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
یک کارشناس مسکن در گفت و گو با «معاصر»:

خطر افزایش قیمت مسکن با گرانتر شدن دلار| شرایط تولید مسکن برای بخش خصوصی مبهم است

یک کارشناس مسکن گفت: 90 درصد از کسانی که در بخش مسکن ساخت و ساز می کنند و سرمایه گذاری انجام می دهند، خود مردم و به عبارتی بخش خصوصی هستند که مسکن می سازند و دولت در زمینه ساخت و ساز نقش چندانی ندارد.
کد خبر: ۳۷۹۳۷

خطر افزایش قیمت مسکن با گرانتر شدن دلار| شرایط تولید مسکن برای بخش خصوصی مبهم است

باقر میلانی در گفت و گو با «معاصر» افزود: اگرچه در شرایط کنونی با افزایش قیمت ها فروش در بازار مسکن به قدری گران شده که می تواند در بخش خصوصی انگیزه لازم را برای تولید مسکن ایجاد کند، اما از سوی دیگر با وضعیتی که در حال حاضر در کشور داریم، بی ثباتی قیمت ها در بازار ارز، مصالح ساختمانی و قیمت ها موجب شده تا سازندگان برای ورود به بخش تولید مسکن با ابهام رو به رو شوند.


وی با بیان اینکه علیرغم تاکیدات مسئولان هنوز به نقطه باثباتی از نظر اقتصادی نرسیده ایم ادامه داد: اگرچه رئیس جمهور چند ماه اخیر نیز بر کاهش نرخ ارز تاکید کرد که به واسطه این تاکیدات و همچنین مسائل هرات قیمت ارز تا حدودی در کشور کاهش یافت، اما پس از آن دوباره نرخ ارز اوج گرفت.


میلانی تاکید کرد: آنچه مسلم است با حرف نمی توان کاری از پیش برد و شرایط اقتصادی را به ثبات رساند.


رونق تولید مسکن نیاز به ثبات قیمت ها دارد

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هم برای ورود به عرصه تولید مسکن نیاز به آرامش اقتصادی و ثبات قیمت ها نیاز دارد، تصریح کرد: بنابراین با وجود این شرایط به نظر نمی رسد که اتفاق خاصی را در بازار مسکن مشاهده کنیم و دولت باید به طور اساسی برای بخش مسکن برنامه ریزی کند.


میلانی اضافه کرد: بخش مسکن برای تحرک نیازمند آن است که تغییرات در شاخص های کلان ایجاد و ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود و حرف ها و شعارها اثری در رونق ساخت و ساز و تولید مسکن نخواهد داشت.


قیمت مسکن متاثر از نرخ ارز است


وی همچنین درباره قیمت مسکن در کشور گفت: قیمت مسکن متاثر از بازارهای موازی است و اگر توجه کنیم می بینیم که قیمت مسکن نیز در کشور همگام و برابر با جهش نرخ ارز جهش یافت.


این کارشناس مسکن با بیان اینکه درصورت تداوم افزایش قیمت ارز، مسکن باز هم گرانتر خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه خطر افزایش نرخ ارز وجود دارد و نرخ ارز وقتی کاهش پیدا می کند که ارتباط و تعاملات خوبی با کشورهای جهان داشته باشیم و کشورمان در شرایط تحریم نباشد؛ به راحتی بتوانیم نفت بفروشیم و واردات و صادرات انجام دهیم و از دیوارهای متعددی که دور کشورمان ایجاد شده اند، رهایی یابیم.


ساخت یک میلیون مسکن نیازمند پنج برابر بودجه عمرانی است


وی همچنین با اشاره به وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور بیان کرد: با احتساب هزینه بالای ساخت هر متر مسکن، برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی که در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم بر آن تاکید می شد، چندین هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که دولت به این اعتبار دسترسی ندارد.
این کارشناس مسکن ادامه داد: یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که دولت برای ساختن یک میلیون مسکن به پنج برابر بودجه عمرانی نیاز دارد که سالانه برای بخش عمرانی کشور در نظر می گیرند و امکان تخصیص این میزان اعتبار بسیار بعید است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز